Tema / Noget, der ligner The Crown

Fantastiske fortællinger om store kvinder: Emma fra redaktionen anbefaler bøger, der minder om tv-serien 'The Crown'. 

 

Rigtig mange af os har siddet klistret til skærmen for at se den historiske serie The Crown om Dronning Elizabeth. Det er svært at sige, hvad den store tiltrækning skyldes. Er det tidsbilledet, historien, kjolerne, politikken? Eller de historiske begivenheder, som de fleste kender til, men som får nyt liv og bliver mere detaljerede i dramatiseringen?

Bundet på hænder og fødder

For mig ligger fascinationen blandt andet i det modsætningfulde liv, som Elizabeth lever. Hun er på én gang landets mest magtfulde kvinde og en marionetdukke bundet på hænder og fødder af forventninger, traditioner, politiske forhold og endnu mere magtfulde mænd. Hun har alt - undtagen friheden til at gøre, hvad hun vil. 

Royale intriger

I min begejstring over The Crown gav jeg mig til at grave andre gamle dronninger frem på eReolen, så her er altså en samling historiske romaner og fagbøger om dronninger. Bøgerne i samlingen her gemmer på fantastiske fortællinger om store kvinder. Læs fx om Marie-Antoinette, som var den sidste dronning i Frankrig før revolutionen. Eller Anne Boleyn, som fik Henrik 8. til at annullere sit ægteskab med Katharina af Aragonien, men kun nåede at være dronning i få år - før hun blev henrettet.

Og så er der jo Caroline Mathilde, som var gift med den psykisk ustabile Christian 7., men forelskede sig i sin mands livlæge, Struensee.

Ja, der er en grund til, at de fleste dronningers liv er foreviget i både bøger, film og serier.