Tema / Peter Madsen anbefaler en julehistorie

Hver søndag i advent har vi inviteret en elsket forfatter eller illustrator til at anbefale en julehistorie. Denne 1. søndag i advent er det serietegner og modtager af Statens Kunstfonds hædersydelse Peter Madsen, der anbefaler sin yndlingsjulehistorie. 

Juletræet af Tove Jansson

Juletræet af Tove Jansson er en af Mumifortællingerne i novellesamlingen Det usynlige barn – og andre historier.

"Tove Jansson er en af mine yndlingsforfattere. De fleste børn kender vel hendes Mumiunivers, men mange kender ikke hendes egne romaner og billedbøger.  Tove Jansson er hinsides simple rubriceringer som børne- og voksenlitteratur, hun er helt sin egen. Derudover er hun en fantastisk billedkunstner, og hendes egne illustrationer til Mumiuniverset overgår naturligvis alle andres!

Juletræet  er en ganske kort novelle. Ved første øjekast virker det som en helt “bagvendt” julehistorie, indtil man finder ud af, at den lige præcis indeholder alt det, der er essensen i julen – eller burde være det. Jeg vil helst ikke sige mere om den for ikke at stryge stjernestøvet af den. Den bør tale for sig selv.

Min mor læste Juletræet op for mig, da jeg var barn. Siden har jeg læst den op for mine egne børn og glæder mig til at fortælle den for mine børnebørn. Og så har jeg selvfølgelig læst den utallige gange for min egen fornøjelses skyld. Jeg håber, den kan sprede glæde i flere hjem, og hvis nogen får lyst til at gå på opdagelse i de andre noveller i bogen – og i resten af Tove Janssons forfatterskab – ville det være herligt!"

Herunder har vi fundet Juletræet af Tove Jansson og Peter Madsens egne bøger frem, hvor især "Troldeliv: Julekalenderbogen", som han har skrevet sammen med Sissel Bøe, er hyggelig at læse denne december måned.  Du kan derudover finde mange flere bøger af Tove Jansson her på eReolen. 

Glædelig 1. søndag i advent.