Grafik med billeder af redaktionen

Tema / Redaktionens bedste læseoplevelser 2021

Året er ved at gå på hæld, og det er tid til at reflektere over tiden, der gik, og ikke mindst nyde de mørke aftener, der lægger op til gode historier, chokolade og varme tæpper. Vi har i eReolens redaktion lyttet og læst et utal af gode bøger, og vi vil selvfølgelig gerne dele vores allerbedste anbefalinger med jer. Derfor har vi her samlet nogle ad de bøger, som har gjort størst indtryk på os i år.

Ida: Finurlig coming of age-debut

Jeg er faldet pladask for Elif Batumans finurlige debutroman 'Idioten’, som formår at indkapsle teenageårene i 90’erne i en introvert coming-of-age historie. Vi følger hovedpersonen, Selin, påbegynde sine litteraturstudier på Harvard, mens hun samtidig forsøger at navigere i hverdagen. Særligt fylder hendes observationer og overvejelser om andre menneskers kulturelle baggrund en stor del af romanen - ligesom hun selv er formet af sin egen baggrund som amerikaner og datter af tyrkiske immigranter. En utrolig velskrevet og morsom roman, der giver associationer til irske Sally Rooneys forfatterskab.

Anne H: Vigtig læsning om historiske urimeligheder 

Tidligere på året læste jeg professor emerita Birgitte Possings Argumenter imod kvinder, og siden har jeg anbefalet bogen til alle, der vil lytte. I et let sprog gennemgår Possing en række argumenter, der historisk har været brugt til at holde kvinder uden for magt, uddannelser og indflydelse. Det er svært ikke at blive godt og grundigt vred, når den ene urimelighed efter den anden udfoldes, men det er vigtig læsning, der gør dig klogere på vores samfund, fortid og nutid. Jeg kan kun opfordre til at læse den - også (især) hvis du ikke selv er kvinde!

Mathias: Kollektivroman om gadens udsatte

De andre af Mikael Josephsen er både en af de bedste og æstetisk mest vellykkede romaner, jeg har læst i år. Da den udkom, var det til strålende anmeldelser, men den er desværre nok druknet lidt i al den anden strålende litteratur, vi har fået i år. Det er en kollektivroman om en række karakterer, som har det tilfælles, at de lever på gaden og oplever at stå uden for resten af samfundet. Som udtryk for karakterernes barske tilværelse er sproget overvejende nøgternt, jordnært og ligefremt, men forfatterens poetiske talent fornægter sig ikke. Som snefnug kan glimte mod et askegråt skydække i december, tindrer sproglige perler midt i al romanens farveløse forråelse og fremmaler nuancerede karakterer. For de andre giver både fortid, følelser og farver til de mennesker, de fleste af os ellers kun ser skutte sig i byens skygger. Så selvom romanen ikke i sig selv er aktivistisk, tvinger forfatteren os til at forholde os til, at nogle mennesker lever under virkeligt uhumske vilkår i vores ellers så rige og angiveligt ligeværdige samfund. Og dermed sætter han en tyk streg under, at det kritiske samfundsengagement atter er at finde i dansk samtidslitteratur.

Emma: Livet som uledsaget flygtningebarn

En af årets absolut største oplevelser på bogfronten har for mig været bogen De afghanske sønner af svenske Elin Persson. Den handler om livet på et hjem for uledsagede flygtningebørn, hvor fortælleren Rebecka arbejder og lever sammen med 3 afghanske teenagedrenge. Bogen er stilfærdigt og nøgternt fortalt i glimt, så man som læser får beskrevet, hvordan alt hvad der foregår på hjemmet følger faste procedurer og bliver ført til protokols. Samtidig bliver man dybt berørt af de tre drenges skæbne, deres savn og deres traumer. Fortælleren Rebecka gør alt, hvad hun kan for at opretholde en professionel distance, men hvordan kan det overhovedet lade sig gøre, når man står med et barns liv i sine hænder? Som Rebecka selv siger i romanen: ”Fra og med nu er den her institution hans nærmeste pårørende. Han er nogens søn, nogens bror, men hvis der sker ham noget, så kommer det til at ringe i min baglomme.”

Anette: Kvindeliv i 1800-tallet

Er du ægte Jane Austen-fan eller fascineret af historier om kvindeliv i 1800-tallet? Så er "Den anden Bennet søster" af Janice Hadlow lige noget for dig. I klassikeren "Stolthed og fordomme" krummede jeg tæer over den grimme søster Mary og hendes manglende situationsfornemmelse. I Janice Hadlows fortolkning har Mary hovedrollen, og som læser forstår vi pludselig hendes akavede facon. Jeg følte straks sympati med Mary, og var der ikke typer som hende i 1800-tallet, havde verden nok set anderledes ud for kvinder i dag.

Anne B: Samfundskritisk sci-fi

Jeg var lige dele forvirret og foruroliget, da jeg læste Jonas Eikas novellesamling Efter Solen, som han for to år siden vandt Nordisk Råds Litteraturpris for. Bogen er en slags samfundskritisk sci-fi om kropsvæsker, beach boys og narkomaner, og jeg tror helt ærligt aldrig jeg har læst noget lignende før. Jeg vil ikke nødvendigvis kalde det for en smuk eller videre behagelig læseoplevelse, men hvis du har mod på at blive udfordret, er der noget meget rørende ved alle de fortabte, ensomme mennesker, Eika beskriver, og noget ekstremt fascinerende ved bogens mørke - og til tider lettere absurde - univers. Det er en stor oplevelse i sig selv!

Dagmar: Medrivende autentisk slægtsdrama  

En af de bedste læseoplevelser var, da jeg læste Malene Ravns gribende biografiske roman "Hvor Lyset" er om kunstmaleren Carl Fischers turbulente liv. Malene Ravn skriver elegant og poetisk på en måde, så personerne står klart og nærværende frem, og så man virkelig fornemmer datidens barske betingelser, tyngden af den uberegnelige faders luner og Carls fantasifulde og til tider mørke indre liv. En historie, hvor man rives med og bevæges, så det måske nok bliver svært at orkestrere julemiddag og nytårsplaner.

Maja: Vigtige ord om selvmord i Grønland

For mig har en af årets bedste læseoplevelser været 'Blomsterdalen' af Niviaq Korneliussen. Efter endt læsning måtte jeg konstatere, at lige så smuk og farvestrålende forsiden er, ligeså barsk er historien, der gemmer sig bag. Med et skarpt sprog skildres temaer som sorg, ensomhed og følelsen af, at man ikke hører til – men også venskab og dybfølt kærlighed.

Omdrejningspunktet er de mange selvmord i Grønland, og selvom det er fiktion, er 'Blomsterdalen' stærkt inspireret af virkeligheden. Vi følger en ung grønlandsk kvinde, der rejser til Danmark for at studere. Hun har dog svært ved at falde til og savner sin kæreste Maliina, og da hun modtager en tragisk besked, rejser hun hurtigt tilbage til Grønland. Herfra kommer vi gradvist længere ind i de mørkeste afkroge af hovedpersonens tanker og møder en verden, hvor der ingen hjælp er at finde. Det er en bog, der gør ondt og gør indtryk.

God jul og godt nytår!

/eReolens redaktion