Tema / Redaktøren anbefaler: To 1800-tals-heltinder
Jeg elsker bøger fra 1800-tallet og tænker tit, at jeg er blevet født i et forkert århundrede. Jeg ville have elsket de smukke kjoler, storslåede baller og fortættede dramaer, men ak, jeg må nøjes med at drømme mig væk til en anden tid i bøgernes verden.
I 1800-tallet blomstrede litteraturen i England med forfattere som Charles Dickens og William Wordsworth, men også de kvindelige forfattere kom til orde og portrætterede en række interessante kvindefigurer. Her anbefaler jeg to af mine favoritter.
Jane Austen: Emma
De fleste kender nok Jane Austen, i hvert fald af navn, og mange har nok også læst Stolthed og Fordom - eller set en af filmatiseringerne. Men selvom jeg elsker Elizabeth Bennet og Darcys tovtrækkerier, er min yndlingsheltinde helt sikkert Emma fra romanen af samme navn.
Emma foregår i en engelsk landsby i beyndelsen af 1800-tallet og handler om den smukke og rige Emma, der har så travlt med at blande sig i alle andres liv, at hun næsten ødelægger både deres og sit eget. Det er en rendyrket kærlighedshistorie, med alt hvad dertil hører af forviklinger og forelskelser, men på Jane Austens altid humoristiske, let underspillede måde.
Charlotte Brontë: Jane Eyre
En anden af mine heltinder er Jane Eyre - igen fra romanen af samme navn. Jane Eyre er en mere dyster fortælling, hvor hovedpersonerne må gå grueligt mange strabadser igennem.
Jane er hverken rig eller smuk, men derimod forældreløs og vokser op hos sin tante og kusiner, der mishandler hende fysisk og psykisk. Senere bliver hun ansat som husholderske på Thornfield Hall og forelsker sig i husets herre, Mr. Rochester. Herefter udspiller et sandt, næsten gotisk drama sig, og som læser bliver man revet med af Janes stærke karakter og fortælling.
God læselyst.
/Nanna, eReolen