Tema / Redaktøren anbefaler 3 horrorromaner
Horror kan være mange ting - blodig, underspillet, skræmmende, kedelig, foruroligende og så videre og så videre. Så det er en svær genre at indbefatte i nogle få anbefalinger, for det er umuligt at komme hele vejen rundt uden at lave en liste over titler så lang. Så i mit forsøg på at finde nogle bøger, der tegner genren for mig, har jeg vendt mig mod de titler, jeg som læser er vendt tilbage til flere gange. Tre titler, som har grebet mig, og som jeg har fundet nye aspekter af ved hver genlæsning.
Ondskabens hotel
Stephen King er svær at komme udenom, når vi snakker skræk - ikke kun fordi han har skrevet et hav af bøger og er usandsynligt populær, men også fordi han altså har begået værker, der er klassikere på feltet. For mit vedkommende toppede han ret tidligt i sin karriere - nemlig med sin tredie roman: "Ondskabens hotel".
I den får Jack Torrance arbejdet som vinteropsynsmand på hotel Overlook i Colorados Rocky Mountains og tager sin familie med sig. Men snart hjemsøges de - både håndgribeligt og i mere overført betydning - af deres egen og hotellets forhistorie, mens sneen falder, og de bliver mere og mere isolerede. Sprækkerne i Jack og familien begynder at vokse.
Mørket i Hill House
Hotel Overlook har en stor gæld til åstedet for den næste roman på min liste, Hill House. Begge er de bygninger, som bærer åget af fortiden, og under hvis tag døde ting vandrer. Men hvor King går ret direkte til sagerne, er Shirley Jackson roman underspillet og dybt foruroligende.
Her er det en lille gruppe på fire mennesker, der samles i Hill House, hidkaldt af dr. John Montague, som efterforsker det overnaturlige. Han vil undersøge rapporterne om spøgelser i Hill House, og der begynder da også snart at ske sære, uforklarlige ting. De suges ind i huset, men særligt den unge kvinde Eleanor mærker husets kald. "Mørket i Hill House" er en klassiker - den udkom i 1959, men formår den dag i dag at krybe under huden på læseren.
Setans porte
Sidst på denne lille liste finder vi en dansk forfatter, Grete Roulund, og i mine øjne en af de bedste danske romaner, der findes. Før denne skrev hun hovedsageligt ganske korte bøger, men begik med "Setans porte" pludselig en mursten, der vrimler med historier.
Vi befinder os på Sawa, en (heldigvis) fiktiv ø et sted i Asien. Og noget er ved at ske - enten konsekvenserne af atomprøvesprængninger i området eller opfyldelsen af en gammel profeti. Setans porte er åbne, og bajangerne er begyndt at sprede sig i verden. Det er en virtuos undergangsfortælling, der svæver mellem usikkerhed og overhængende ødelæggelse.