Tema / Redaktøren anbefaler: 3 Stephen King-romaner
Det er svært at komme uden om Stephen King, hvis man har den mindste forkærlighed for gyset - hans første roman udkom i 1974, og siden da har hans berømmelse spredt sig langt ud over genrens grænser. Og det er blevet til mange udgivelser siden da, som også har spredt sig ud i andet end horror.
Og hvor skal man starte, når der er så mange bøger at vælge imellem? Det kommer selvfølgelig an på præferencer, men jeg har forsøgt at finde tre af de bøger, hvor King har ramt mig som læser på vidt forskellige måder. Og hvor han gør det, som han gør bedst: rædslen!
CARRIE
Kings første roman - om en mobbet og mishandlet teenagepige, der opdager sine telekinetiske kræfter og tager grusom hævn over alt og alle - er måske nok upoleret, men den er også en hurtig og hård omgang. King lægger nogle af de spor ud, som kommer til at præge forfatterskabet - det genkendelige lillebymiljø og de voldsomme kræfter, der lurer under overfladen. Og så en skæbnetung uafvendelighed, der driver en mod slutningen.
ONDSKABENS HOTEL
Ondskabens hotel - der blev til filmen The Shining - er King tredje bog, men stadig hans mesterstykke i min optik. En lille familie skal passe Overlook-hotellet over vinteren, men kombinationen af drengens Dannys fornemmelse for det overnaturlige og en bygning, der har virket som en akkumulator for ondskab gennem årtierne, kommer til at flå deres sammenhold fra hinanden. Kombinationen af hjemsøgt hus og isolationen i det snedækkede landskab fungerer perfekt.
IT
For at være ærlig er jeg ikke glad for King, når han forsøger at være mere mytologisk, men i murstenen "It" fungerer det. Handlingen klipper mellem fortid og nutid, mens den samme gruppe mennesker - som børn og voksne - kæmper mod den ondskab, der har bosat sig under byen Derry. Her giver King sig selv plads til både personportrætterne, det bredere billede af bysamfundet og den kosmiske ondskab, der rumler i mørket bag det hele.