Tema / Redaktøren anbefaler biografier

Biografier er en af mine yndlingsgenrer, og jeg elsker dem især, hvis de føles autentiske og skildrer både de gode og grimme sider af livet. Jeg har her fundet nogle biografier frem, som jeg mener, at alle burde læse. 

Mayhem af Sigrid Rausing

Fortællinger om afhængighed, og hvordan det kan ødelægge et menneskes liv, er for mig nogle af de mest grufulde beretninger, man kan læse bøger om. Jeg har stadig ar på sjælen over at have læst Christiane F i skolen, og der er generelt skrevet mange bøger om afhængighedens destruktive og tillokkende tag i mennesker. I Mayhem får man et indblik i afhængighed fra en pårørendes synsvinkel. Her følger man Sigrid Rausing og hele hendes oplevelse af sin brors og svigerindes misbrug, der i 2012 førte til svigerindens død. Bogen er en selvbiografi af den mere reflekterende art, hvilket vil sige, at de konkrete begivenheder til tider står lidt i baggrunden for en refleksion om misbrug som overordnet tema. Det fungerer godt, hvis man foretrækker sine biografier mere reflekterende end fortællende.

This is going to hurt af Adam Kay - Engelsk

Måske er det fordi, at lægeverdenen er så langt fra mit eget arbejde, men jeg har altid godt kunne lide at læse biografier om læger og sygeplejersker, fordi deres hverdag er så uforudsigelig og omskiftelig. This is going to hurt er opbygget i små anekdoter, hvor Adam Kay fortæller om sine mange år som læge. Kay er rigtig god til at fortælle på en humoristisk måde, men han forstår også at give plads til de alvorlige og følelsesmæssige øjeblikke. Hvis du hører den som lydbog, er det Adam Kay selv, der læser op, og det gør han ret godt.

Min fars stemme af Rosalinde Mynster

Min fars stemme handler om Rosalindes forhold til sin far, Søren Spanning, og hvordan deres liv som familie ændrede sig fuldstændigt, da Søren fik en blodprop i hjernen og blev lam i den venstre side. Bogen giver et værdifuldt indblik i forholdet mellem far og datter, hvor der ikke kun er fokus på Sørens sygdom, men i lige så høj grad på, hvordan det er at vokse op med en far, der er så passioneret omkring de ting, han laver i sit liv. Det er dog især Rosalinde Mynsters måde at skrive på, der virkelig gør bogen værd at læse. Hun leger med sproget på en måde, der gør det tydeligt, at hun er vant til at fortælle historier til hverdag.

Mig af Elton John

Det er ved at være nogle år siden, at jeg har læst Elton Johns selvbiografi, og alligevel anbefaler jeg den altid som det første til folk. Jeg har virkelig en beundring for Elton John, som jeg både synes er en fantastisk musiker og et interessant menneske. Han har tydeligvis haft en del at slås med og har som et resultat af det ikke altid været et godt menneske. Alligevel er hans selvbiografi skrevet med en god del selvrefleksion, forfriskende ærlighed og humor, som jeg sætter pris på. Og så er det bare fascinerende at høre om hans karriere og de mange kendte ikoner, han har været iblandt. 

Godt læselyst!

Emilie, Norddjurs Biblioteker