Mange mennesker oplever mail som en stressfaktor i deres dagligdag. Men god mailkommunikation kan strukturere organisationens arbejdsprocesser og bekæmpe stress. Derfor er mail en betydningsfuld produktivitetsfaktor i vores virksomheder.
Denne bog er en vigtig støtte for de ledere og medarbejdere, der vil sikre, at mailkommunikationen fungerer smidigt og effektivt, og som et konstruktivt redskab til samarbejde. Bogen forklarer på enkel vis, hvilke problemer brugen af mail medfører, og giver gode råd om, hvordan ledere og medarbejdere forbedrer det fælles mailmiljø.
De konkrete værktøjer og anvisninger i Mail på arbejde kan bruges til at bedre mailkvaliteten i den personlige kommunikation samtidig med, at bogen skaber et fælles udgangspunkt for at indføre en mailkultur i organisationen.
Konkrete værktøjer til at forbedre kvaliteten af de mails, man anvender i sin personlige kommunikation, og til at indføre en mailkultur i organisationen
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Endnu en lille guide i forlagets serie Kort til viden, fx udkom Forandringsledelse også i 2006. En serie som med forlagets ord "giver overblik over konkrete og centrale emner, der har relevans for både dit arbejdsliv og dit privatliv". Og netop såvel arbejdsliv som privatliv berøres af bogens emne, e-mailkulturen. Brugen af e-mails har stort potentiale som en moderne og enkel kommunikationsform, men bagsiden af medaljen er faren ved mails som tidsrøver og som strees-udløser, fordi man risikerer at være på hele tiden. Bogen tager fat om begge aspekter. Efter et introducerende afsnit bl.a. med lidt historik, beskriver bogen forbindelsen mellem kommunikation som e-mails og hvordan vi fungerer følelsesmæssigt, og bogen opsummerer en række råd mod netop stress, hvor et råd lyder: "Bevar grænsen mellem arbejde og fritid - hold styr på din mailtid". Og netop det med at bevare grænsen mellem arbejdstid og privatliv er et godt råd. Vi kender nok alle det med at læse vigtige mails også på hjemmecomputeren. Bogen kommer relativt kortfattet fint rundt om hele mailkulturen. De to forfattere er Karen Lerstrup Pedersen, der er kommunikationsuddannet i retorik og som bl.a. arbejder med forandringsledelse, og Ole Carsten Pedersen, der underviser og er it- og økonomichef. Han har bl.a. også skrevet en ligeledes glimrende bog netop om mailkulturen: Mail og mennesker fra 2004