Medielobbyisme er en effektiv kommunikationsform, der med fordel kan benyttes af enhver organisation – interesseorganisation, privat virksomhed eller offentlig institution. Det handler om at sætte dagsordener i medierne og om at kommunikere mere offensivt med organisationens væsentligste interessenter. Midlet er de historier, som medielobbyisten bringer i spil, og som på kort eller længere sigt plejer organisationens interesser. Målet er, at de rette historier når frem til de rette modtagere og dermed får indflydelse på deres holdninger og adfærd. Medielobbyisme er spin i version 2.0. Og mere end det. Medielobbyisme kombinerer forskellige metoder fra journalistik, kommunikation og PR og er samtidig en kommunikationsform, der kan få afgørende betydning for nye måder at udvikle organisationens gennemslagskraft på. I bogen fortælles, hvordan man konkret kan bruge sit eget medie – f.eks. en hjemmeside, et nyhedsbrev eller et blad – til både at kommunikere med sine egne modtagere og som et bevidst redskab til at inddrage og påvirke relevante interessenter og til at skabe historier i det øvrige mediebillede. I et klart sprog og gennem masser af eksempler får læseren mange forskellige redskaber til at arbejde effektfuldt og strategisk med medielobbyisme.
Introduktion til medielobbyisme, der kombinerer forskellige metoder fra journalistik, kommunikation og PR til at udvikle en organisations gennemslagskraft
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Medielobbyisme er næste version af spin og en kommunikationsform, der kan benyttes af alle større organisationer, der gerne vil både sætte dagordenen i medierne og kommunikere med sine interessenter. For at kunne skabe en stærk relation mellem interessenter, medier og organisationen, skal sidstnævnte med troværdig journalistik producere nyheder via sit eget medie fx et nyhedsbrev, en hjemmeside, et blad eller et magasin, og derved skabe historier og synlighed i det offentlige rum. Med rundt fra Post Danmark, som nu er blevet husstandsomdelt hver uge i længere tid, er et eksempel. Cand.mag., journalist og foredragsholder Erik Harr, ansat som kommunikationschef hos Dansk Sygeplejeråd, har skrevet bogen, som er velskrevet og letforståelig. Bogen består af fire dele. Medielobbyisme som genre, dernæst dens fundament, grundregler og metode. Tredje del har fokus på fire store interesseorganisationer og nøglepersoner, der med succes udgiver medierne "Agenda", "A4", "FoodCulture" og "Synergi". Bogen afsluttes med et kort og reflekterende kapitel om det generelle mediebillede og en god litteraturliste. Handlingsorienteret bog, der henvender sig til alle, der beskæftiger sig med eller interesserer sig for spin, kommunikation og formidling. Anvendelig i opgavesammenhænge på gymnasieniveau