"Vi der ejer natten" består af digte fra 1934, der beskriver datidens kvindelige perspektiv på kærligheden og længslen efter manden og hans kærlighed. Bogen er todelt, så man i første del får man pigens syn og kvindens i anden del.
Bodil Bech (1889-1942) var på mange måder et usædvanligt og interessant menneske. Hun uddannede sig som koncertpianist på konservatoriet i New York og var mere berejst end de fleste i samtiden. Hun debuterede sent som forfatter i en alder af 45 år, og hendes digtsamlinger blev flot anmeldt af Danmarks klogeste anmeldere. Hun var i kreds med berømtheder som Thøger Larsen, Johannes V. Jensen og Jens August Schade, som hun senere kom til at danne par med, men vandt alligevel aldrig bred anerkendelse. Hun er blevet beskrevet som et vildt og fyrigt menneske, der mødte megen modgang. Hun døde allerede som 53-årig.
Digte i genoptryk fra 1934, som i den tids moderne og frigjorte stil skildrer kvindens smertefulde længsel efter kærligheden, trygheden og "den eneste ene"
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Bodil Bech (1889-1942) er forankret i 30'ernes "moderne kvindelyrik", en periode hvor hun udgav fem digtsamlinger. Vi der ejer natten er fra 1934 og hendes debut. Denne relancering 70 år efter, i øvrigt med omslag af Per Kirkeby, rummer tre suiter: Pige, Gudinde og Kvinde. En lyrik der højstemt, ofte grænsende til det patetiske, tematiserer den uopfyldte kærlighed. Det smertelige savn efter omsorg, ømhed og lidenskab, den lange, frustrerende og forgæves venten efter manden, gudeskikkelsen, der her munder ud i kvindelig visnen, selvudslettelse eller hensygnen. Livet synes kun levet og meningsfyldt, når man kan hengive sig til den eneste ene. Der er meget følelse, hjerte og ikke mindst megen smerte i samlingen, hvor det klichéfyldte og forudsigelige imidlertid også synes at lure under overfladen, og hvor den insisterende længsel og attrå, for nu at forsøge at ramme det rustikke stemningsleje som eksponeres igen og igen, må se sig forvandlet, sublimeret ud i en natur med dens sol, himmel, ild m.v Lyrik i et andet toneleje end vanligt, men også et flot initiativ at genudgive denne samling og med respekt for datidens retskrivning! Her er en mulighed for at udfylde en lakune i den danske lyrik, og mon ikke nogle, måske især kvindelige læsere, godt vil være med!