"Madame Mao" er en gribende romanbiografi om formand Maos kones utrolige skæbne. Jiang Qing bliver født som datter af en konkubine, en ussel position i det før-revolutionære Kina. Men hun har en ukuelig viljestyrke og nægter at lade sig undertrykke, og efter en omtumlet ungdom møder Jiang Qing formand Mao, som hun gifter sig med. Hun er kynisk, ambitiøs og ærgerrig, men samtidig lidenskabelig og engageret. Jiang Qing kommer til at stå i spidsen for kulturrevolutionen, der hensynsløst og benhårdt knuser mennesker og kunstskatte i hobetal. Til sidst bliver hun selv offer for det kommunistiske Kinas nådesløshed.
"Anchee Mins romanbiografi om fru Mao er usædvanligt intens og engagerende ... En fremragende roman." - Politiken
"Den kinesiske kulturrevolutions onde ånd, formand Maos hustru Jiang Qing, skildres uforglemmeligt i Anchee Mins dokumentarroman ... Hun bliver med tæt indlevelsesevne fremstillet som en meget kompleks person, på samme tid offer, idealist og monster." - Berlingske Tidende
Anchee Min (f. 1957) er en kinesisk-amerikansk forfatter, der har opnået stor international anerkendelse for sine historiske romaner. Hun er særligt kendt for sine anmelderroste biografiske romaner om Jiang Qing, formand Maos kone, og enkekejserinde Cixi, Kinas sidste kejserinde. Anchee Min har endvidere udgivet to erindringsbøger om sine grusomme oplevelser som barn i Kina under kulturrevolutionen, det nedslidende arbejde på en kollektivfarm og vejen til succes og frihed.
Den frygtede kvinde var født af en konkubine og opdraget af bedsteforældrene. Som skuespiller mødte og ægtede hun Mao. Hendes magt og kynisme gav hende mange fjender, inden hun endte i fængsel
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Anchee Min, kendt for Røde Azalea ( 1994), har skrevet en biografisk roman om Jiang Qing eller Madame Mao (1919-1991), som hun i sin ungdom under Kulturrevolutionen var fascineret af. Det bliver til en gysende afsløring af et gennemført usympatisk, hævngerrigt, ja ondt magtmenneske. Moderen var konkubine, som forsøgte at snøre datterens fødder ind, men pigen undgik det. Bedstefaderen gav hende interesse for sang og opera. Hun arbejdede i diverse skuespiltrupper og blev kendt for sin rolle som Nora i Et dukkehjem. Hun sympatiserede med kommunisterne og kom tæt på den karismatiske Mao, som giftede sig med hende lidt før 2. verdenskrig. Som Kinas førstedame fik hun ufattelig stor magt, indtil hun blev fængslet i 1976. Det er en kompleks fortællekonstruktion, hvor det skifter mellem hovedpersonen selv, som skuespiller, som madame Mao, som fængslet, eller det er iagttageren udefra, der fortolker eller trækker de lange tråde om sandhed og løgn. Jeg synes romanen virker på én gang både distancerende pga. af formen og fascinerende pga. det fængende historiske stof. For alle de, der med stor interesse følger litteraturen om Kina, er den ikke til at komme udenom