I Dean Koontz‘ gyser "Så langt øjet rækker" følger vi tre vidt forskellige skæbner, der efterhånden flettes sammen. En mor og hendes geniale søns tætte forhold, en ung kvinde, der har påtaget sig ansvaret for sin afdøde søsters barn, og en ondskabsfuld seriemorder har ikke umiddelbart nogen forbindelse med hinanden, og alligevel bliver deres liv en fælles slagmark for kampen mellem det gode og det onde. Personerne, der virker så forskellige, besidder alle overnaturlige evner, som de ikke kan forklare, og som ustandseligt griber ind i deres liv.
Den amerikanske forfatter Dean R. Koontz (f. 1945) er kendt for sine spændingsmættede thrillere, som ofte strejfer andre genrer så som gyser, fantasy, science fiction og satire. Dean R. Koontz har skrevet dusinvis af romaner og noveller og har solgt over 450 millioner bøger verden over.
Gyserroman om det gode og det onde, om kærlighed og opofrelse - og om Bartholomew og Angel, der fødes samtidig og får et fælles liv med adgang til paranaturlige verdener og fænomener
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
En ung mand, Junior, skubber uden tilsyneladende grund sin kone ud fra et udsigtstårn. Samtidig fødes et bemærkelsesværdigt barn, Bartholomew under tragiske forhold i Bright Beach, og i San Francisco fødes Angel, et barn der er resultatet af en voldtægt, og hvis moder dør under fødslen. Disse tre personer, og et væld af bipersoner udgør byggestenene i Koontz nyeste thriller, en roman der handler om ondskab, om godhed, om livet hinsides, om kærlighed og om opofrelse. Junior, der er besat af en mærkelig rædsel ved blot navnet Bartholomew, sætter ud på en jagt efter dette mystiske væsen, som han ikke kender, og Junior bliver selv jagtet af en insisterende politimand, der selv om Junior dræber ham, vender tilbage, for en af Koontz hjælpemidler i denne brogede bog, der både er en effektiv gyser og en spændende kriminalroman, er at der findes mange forskellige realiteter, der kan køre parallelt, så flere forskellige skæbner kan opleves med forskellige resultater. Det paranormale spiller en stor rolle i romanen, der spinder sin vej gennem tiden og binder de forskellige skæbner sammen, til den endelige afklaring, hvor Junior endelig finder ud af, hvorfor han frygter Bartholomew