Den franske prinsesse Charlotte-Amélie de la Trémoïlle (1652-1732) kommer til det danske hof, hvor hun forelsker sig i og gifter sig med grev Anton von Aldenburg, der dog dør efter få måneders ægteskab.
Amelie de la Tremoïlles var en fransk prinsesse. Hun blev født ind i Frankrigs fornemste adel og voksede op i Thouars i Vestfrankrig i en familie, der var splittet af religionsstrid. Hun måtte som ganske ung forlade sit hjem på grund af Ludvig XIV’s tiltagende forfølgelse af huguenotterne og fik asyl ved det enevældige danske hof.
Men igen blev hun tvunget på flugt, denne gang til Holland, hvorfra hun førte en mangeårig kamp mod den danske konge for at forsvare sin søns arv.
Niels Peter Juel Larsen er forfatter til flere anmelderroste historiske romaner, herunder Mands liv, Mands ære og Hos de døde. Siden 1985 har han levet i Berlin som freelanceskribent, journalist og romanforfatter.
Den franske prinsesse Charlotte-Amélie de la Trémoïlle (1652-1732) kommer til det danske hof, hvor hun forelsker sig i og gifter sig med grev Anton von Aldenburg, der dog dør efter få måneders ægteskab
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Niels Peter Juel Larsen har skrevet adskillige historiske romaner og tager her fat på 1600-tallet, en spændende men lidt overset periode. Hovedpersonen er den franske prinsesse Charlotte-Amélie de la Trémoïlle (1652-1732). Hun kommer i klemme i religionsstridigheder i sin nærmeste familie, hvor nogle er katolikker og andre reformerte. Derfor havner hun ved det danske hof, midt i enevælde, svenskekrig og isvinter. Hun kan ikke lide nogen af delene, men træffer sit livs store kærlighed, den hovedrige grev Anton von Aldenburg og bliver gift med ham. Han dør efter få måneders ægteskab og efterlader Amelie gravid og udsat for alverdens intriger, da den forarmede Christian V og hans håndgangne mænd forsøger at få fingre i hendes barns arv. Romanen er velskrevet. Den kommer godt rundt i sin historiske periode og dens baggrund: Religionskrige og forfølgelse af de reformerte, dansk enevælde og krig mod svenskerne. Der bliver brugt meget kildemateriale, og man får mange historiske fakta. Samtidig bliver der tegnet et portræt af en intelligent, stærk og handlekraftig kvinde. Måske vil romanen for meget: Jeg blev noget distraheret af de mange detaljer og spring i tid og sted og ville hellere have haft mere fokus på Amelies spændende person. Målgruppen er derfor læsere, der foretrækker historiske romaner med kendsgerninger frem for psykologiserende personskildringer