Obaldo bor i Nyboder i København med sin mor, far og tre søstre i 1830’erne. Sammen laver de fire unger en del ballade i kvarteret, men det er heller ikke let at være stille og artig, når man forestiller sig, at man er en vild pirat eller gerne vil lege kanonkrig med lyd på!
Læs også "Ungerne i Bjørnegade 5" og "Rikke fra Nyboder" om de selv samme unger bare lidt yngre.
Gudrun Eriksen (1894-1967) var en dansk forfatter og dansklærer. Hun boede i Roskilde, hvor hun også underviste ved Sankt Josef Skolen. Gudrun Eriksens fascination af lokalhistorie mærkes tydligt i bogserierne om "Kommandantens børn" og "Nyboder-bøgerne", hvor Københavns historie har en afgørende betydning for handlingen.
Gudrun Eriksen færdiggjorde tredje og sidste del af den berømte serie om pigen Tudemarie, da forfatter Maria Andersen døde.
Mens faderen er på togt til Vestindien, går Obaldo frem i alder og visdom, og Hanne bidrager til, at jomfru Urban trækker sig tilbage fra skolen til al held for Rikke
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Første bog om ungerne i Bjørnegade 5 udkom i 1945, hvor den velfortjent vandt førstepræmie i forlaget Hagerups pigebogskonkurrence. Siden er der kommet yderligere to titler, og for dem der i dag er bedstemødre og mødre til den potentielle målgruppe, piger fra 10 år, er bøgerne klassikere på linje med Laura-bøgerne. Spørgsmålet er nu om nogle godt 60 år gamle bøger, hvis handling udspiller sig for mere end 150 år siden på Frederik VI's tid har noget at sige piger i dag. Jeg tror på dem, fordi de mange episoder om søskendeflokkens meritter hjemme, i skolen og rundt omkring i København er fortalt med megen humor og samtidig giver et billede af et dejligt søskendeforhold. Nok kendte de fire søskende ikke til overflod, men de levede et frit børneliv, hvor de greb enhver mulighed for en sjov oplevelse. Skildringen af det gamle København inden for voldene, hvor børnene kunne færdes frit i byen fra Nyboder til Christianshavn, er herlig, og forfatteren må have gjort et stort researcharbejde. Det samme gælder, når hun inddrager tidens opbyggelige litteratur for børn og fortæller om skolegang og opdragelsesmetoder i 1830'erne, hvilket giver bøgerne en historisk dimension. I dag vil serien nok fungere bedst til oplæsning, hvor svære ord bliver forklaret, og man taler om livet på den tid. Selv nød jeg genlæsningen, og jeg er lige ved at anbefale bøgerne også til den ældre generation