Efter nogle halvhjertede forsøg på at få en uddannelse og en katastrofal sommer i Athen, er Julie blevet gift med franskfødte Pierre og har netop fået sønnen Leif.
Set med omverdens øjne er alt i Julies liv omsider faldet på plads, men selv fornemmer hun stadig en murrende uro, som hun ikke ved, hvad hun skal stille op med. Ikke før den dag hun i en gammel plasticpose finder en Brugsen-bon på champagne, rejer, slikasparges og blomster, som hun ikke kender til ...
Det er menneskets skjulte sider, der er den danske forfatter Trisse Gejls (f. 1968) interessefelt. Gejls komplekse figurer kæmper med og mod livets barske vilkår som fx stofmisbrug, psykisk sygdom og nedbrudthed. Hun ironiserer over kvinders behov for selviscenesættelse og serverer sin samfundskritik subtilt mellem linjerne.
Gejl debuterede i 1995 med romanen HVOR MÆLKEBØTTER GROR og skrev siden SPRADEFUGLEN (1998) samt ungdomsromanen BOMBAY-BLUES (2000). Gennembruddet fik hun i 2006 med romanen PATRIARKEN. I 2008 udkom SIDEN BLEV DET FOR PÆNT og i 2016 ULVEKVINTEN. Hun modtog i 2002 det treårige arbejdslegat fra Statens Kunstfond og er siden blevet nomineret til en række prestigefulde priser som Weekendavisens Litteraturpris, DR Romanprisen og Blixenprisen.
Danske Julie og franske Pierre er gift og har en lille dreng. Julie føler sig lidt urolig, men sætter først ord på, da hun finder en "romantisk" regning hos Pierre
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Tråden fra Bombay-blues (2001/03) er her taget op, og forfatteren fortsætter temaet om den altomrystende udlandsrejse, der gør det så svært at være hjemme i Danmark og blive voksen inden for de accepterede rammer. Denne gang handler det om Julie, der 24 år gammel er blevet gift med franske Pierre og mor til en lille dreng. Egentlig burde alt være fryd og gammen, og kæften er da foreløbig lukket på hendes kritiske, dømmende mor. Men Julie er diffust utilfreds og tænker meget på den sommer i Athen, hvor det hele ramlede og der var en, der hed Günther. En dag finder hun en kassebon på blomster, champagne og rejer, købt i en anden by og i hvert fald ikke nydt af hende selv. Alle spor peger på en anden kvinde i Pierres liv, og Julie sætter sig for at opklare hvem hun er. Ikke fordi det egentlig gør så meget, hendes bryster er alligevel kun til babyen, men alligevel! Den lille tætte roman lodder meget fint stemningen hos denne pige, som lidt for brat er blevet kvinde, og mange læsere vil nikke genkendende. Til tider er den endog meget morsom, og føleri eller selvmedlidenhed finder man ikke meget af hos hovedpersonen. God, letlæst dansk romankunst med bud til en bred aldersgruppe af læsere