En ung kvinde vågner op i en grøft efter en bilulykke. Hun kan intet huske, men har en gammel rygsæk, der indeholder flere millioner kroner i forskellig valuta. Hun slår sig ned i en fransk provinsby, men opdager pludselig, at der er nogen, der er på jagt efter hende. En udforskning af hendes fortid bringer hende til Danmark, og til et møde med et liv, hun fuldstændig har glemt.
Anne Chaplin Hansen (født 1924) er dansk forfatter, oversætter og teater- og litteraturanmelder. Med en fransk mor har Anne Chaplin Hansen et nært forhold til Frankrig, hvor også mange af hendes bøger foregår. Hun er uddannet cand. mag. i 1951 og har siden 1955 arbejdet som anmelder ved Jyllandsposten. I 1956 debuterede hun som forfatter med novellesamlingen OLIVENLUNDEN.
En kvinde vågner op i Frankrig ved en motorvej, med hukommelsestab og en masse penge. Hun går på jagt efter sin identitet og ender som dansker i København og med et bankrøveri i bagagen ...
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
En kvinde vågner op i et krat, forrevet og forslået med en taske fyldt med penge, men uden den mindste anelse om hvem hun er. Hun befinder sig i Frankrig og har et frisk ar efter en kniv på brystet. Under navnet Aliena går hun i gang med at søge efter sin tabte identitet. Hun køber læssevis af smukt tøj, finder en skøn elsker og venlige støtter blandt lokalbefolkningen. Da hun opdager, at hun i virkeligheden ikke er fransk, men dansk, rejser hun til København og bliver ved et tilfælde ført sammen med sin søster - stadig uden erindring om noget som helst. Hun erfarer, at hendes rigtige navn er Ingeborg, og hun er hustru til en berømt operasanger, som lider voldsomt af jalousi. Det viser sig at være ham, der er årsag til arret på brystet, og de mange penge stammer fra et bankrøveri. Mere skal ikke røbes her. Det kunne lyde både vidtløftigt og trivielt - men det er det bestemt ikke. Det er en uhyre velskrevet og medrivende roman om mod, identitet og kærlighed, og såvel sprogligt som kompositorisk er der ikke noget at udsætte på den. Også underholdningsværdien er i top, og romanen vil som sin forgænger Den vilde jomfru (1995) appellere til især kvindelige læsere med smag for en god historie, der kunstnerisk hæver sig over gennemsnittet