Året er 1361. Købmandssønnen Magnus von Reesen står over for at skulle giftes. Men kort før brylluppet bliver hans forlovede bortført efter danskernes erobring af Visby. Magnus er vant til at få sin vilje, og han sætter nu alt ind på at få hende tilbage igen!
Jørgen Munck Rasmussen, født 1949, lærer og produktiv dansk forfatter til især historiske romaner. Hans store interesse er det antikke Rom og middelalderen, og han har da også flere studieophold i Italien bag sig, men det nordiske islæt i romanerne fornægter sig ikke. Han har skrevet drama, egnsspil, revykomedier og revysange – blandt andet til Holbergteatret. Jørgen Munck Rasmussen er dybt engageret i samfundsdebatten og har forfattet en række samfundskritiske indlæg i landets aviser, blandt andet "Børn er livets mening", "Den lille terrorist" og "Der var så dejligt ude på landet."
I 1361 bliver den forkælede købmandssøn Magnus von Reesens forlovede bortført efter danskernes erobring af Visby, men Magnus vil have hende tilbage, om han så skal sælge sin sjæl til djævelen
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Munck Rasmussen har efterhånden et bredt forfatterskab bag sig af både fag- og skønlitteratur for børn og unge, og her kommer der så en historisk roman for de 14-18-årige med et væld af fakta og indgående beskrivelser af perioden, men også en mere mystisk indfaldsvinkel med besøg hos Klintekongen og Guds og Djævelens meget håndfaste kamp om en sjæl. Handlingen starter i 1361 med Valdemars erobring af Visby, hvor den rige, forkælede Magnus von Resen netop har mødt sin store kærlighed, hans kommende hustru Isabella. Hun bortføres af en dansk ridder til Møn, og Magnus følger efter, tilbringer lang tid hos Klintekongen, bliver dernæst ridder, og vinder et par år efter bortførelsen Isabella tilbage. Efter nogle lykkelige år i Visby bliver Magnus spedalsk og lever 17 år som udstødt, indtil han lover sin sjæl til Djævelen for at blive rask og leve lykkeligt videre med Isabella. Fortællingen er blevet til i et løbende samarbejde med en 7. og en 8. klasse fra Møn og er af og til så rig på historiske detaljer og effekter, at det går ud over sammenhængen og spændingen, og der er ellers smæk for skillingen i beskrivelsen af både de riges vellevned, seksuelle udskejelser og krigens gru. Det kan af og til være svært at se logikken i personernes handlinger, og selv ikke Magnus og Isabella bliver rigtigt levende for læseren. Forsidens billede med tvetydige signaler om blod og sex skal nok få bogen ned fra hylderne