Der er ikke mange, der kan fortælle en historie så levende og medrivende som Vigga Bro. I "Orkanens øje" deler hun ud af de erfaringer og minder, der har formet hende som historiefortæller. Bogen kredser om tre spørgsmål:
Hvilke arbejdsredskaber har fortælleren? Hvad er fortællerens univers? Hvilken teknik kan man bruge som fortæller?
Bogen kan både bruges som inspiration til at kaste sig ud i fortællekunsten eller som håndbog for den, der allerede er i gang og ønsker flere redskaber til at udvikle sine fortælleevner.
Vigga Bro (f. 1937) er en af Danmarks allerbedste historiefortællere. Hun er også en generøs og inspirerende lærer, som giver feedback, sparring og gode råd til både nye og mere erfarne fortællere. I 80’erne og 90’eren begyndte Vigga Bro for alvor at arbejde med historiefortælling. Interessen blev vakt med Dario Fos fortællinger, og baggrunden havde hun i sin families fortælletradition. Den interesse er efterhånden blevet så stærk, at fortællingerne fylder det meste af hendes professionelle liv. Hun har et stort repertoire af fortællinger fra hele verden – men lige så mange digter hun selv.
Skuespilleren Vigga Bro er bl.a. kendt fra sin optræden i stykker af Dario Fo - en kunstner, hun naturligvis henviser til i denne bog om at optræde med en historie. Hun henviser også til sine onkler, der var gode historiefortællere og hermed er bredden i bogens emne angivet - fra den folkelige historiefortælling til den sceniske optræden. Vigga Bro deler emnet op i tre. Først et afsnit om, hvad der karakteriserer den mundtlige fortælling i forhold til fx den skrevne. Hvad man kan bruge som basis for en historie, og hvordan man gør den til din egen. Dernæst giver hun eksempler på forskellige teknikker til at gøre fortællingen levende og holde publikums opmærksomhed fangen. Som det tredje element gennemgår hun forskellige arbejdsredskaber, som man kan bruge i sin forberedelse og endelige optræden. Med brug af egne erfaringer, med konkrete og enkle anvisninger har Vigga Bro skrevet en bog, der vil kunne bruges ikke alene af folk, der skal optræde professionelt, men også af mange andre, der har brug for at holde en større eller mindre gruppes opmærksomhed fangen