Frøken Anna Brøndum, der er næstyngst af en søskendeflok på seks fra barndomshjemmet på Brøndums Gæstgivergård i Skagen, udstiller sit første maleri i København som 20-årig. Og allerede året efter i 1880 får hun officiel debut på Charlottenborg og bliver gift med skagensmaleren Michael Ancher. Det er usædvanligt med kvindelige, udøvende kunstnere på den tid, og kvinder har ikke adgang til uddannelsen på Kunstakademiet.
Anna Anchers valg af motiver afspejler sig i en særlig evne til at leve sig ind i skagboernes daglige liv.
Anna Ancher er en af dansk malerkunsts førende kolorister. "Hun var den Første, der ret forstod at fange en Solstraale", noterer maleren og kunstkritikeren, Karl Madsen, der kendte hende bedre end de fleste.
Denne bog beretter om Anna Anchers opvækst som barn og ung pige og om hendes voksne liv som kunstner, som hustru, som mor og som værtinde ved festlige lejligheder i kunstnerkolonien i Skagen.
Rigt illustreret med flere kendte og ukendte malerier, private fotografier og tegninger fra Anna Anchers skitsebog foruden anekdoter og beretninger fra dem, der var tæt på hende.
Dette er den tredje bog i serien om skagensmalerne fra Lindhardt og Ringhof.
Tidligere er udkommet:
Michael Ancher
P.S. Krøyer
Dette er den tredje bog i serien om skagensmalerne fra Lindhardt og Ringhof.
Tidligere er udkommet:
Michael Ancher
P.S. Krøyer
I sin serie Skagensmalerne er Claus Jacobsen nu nået til Anna Ancher efter tidligere at have skrevet om Michael Ancher og P.S. Krøyer, og selvom man kan mene, at emnet efterhånden må være udtømt, er der ikke så mange egentlige monografier om Anna Ancher. Bogen søger at skabe et nærbillede af hende som menneske og kunstner ved at referere til avisartikler, kronikker, breve og udtalelser fra folk, der har været tæt på Anna Ancher. Den beretter om hendes opvækst, uddannelse, ægteskab og livet som kunstner og som centrum i kunstnerkolonien i Skagen, og den giver samtidig en karakteristik af hendes kunst, der er kendetegnet ved hendes fine kolorit og hendes eminente evne til at gengive lyset. Illustrationerne består af mange af de kendte malerier, men også af nogle mindre kendte, tidlige ting samt en del private fotografier. Det er en god, afrundet beskrivelse af Anna Anchers personlighed og hendes kunst, og bogen er et godt supplement til Ole Wivels monografi fra 1994, som den kommer nærmest i omfang