Der hænger fotografi er på snore rundt langs væggene i den lejlighed, Emma har lejet. Hun må bevæge sig i labyrinter af bogstakke og papirer. Udenfor i den fremmede by trænger virkeligheden sig på: De summende stemmer, råbene og kirkeklokkerne. Lugtene. Varmen. Og et sted derude er den mand, som Emma forfølger og siden indleder et kærlighedsforhold til.
Dér i Lissabon dukker også gamle billeder op. Fra barndommen hjemme ved Limfjorden: Det hemmelige besøg i Sundmandens hus. Troskabseden med søsteren Ida. Ida med det syge blod. Og moren. Nu hvor hun selv skal være mor.
Den danske forfatter, født i 1967 debuterer med denne roman om en ung kvindes frigørelse fra en problematisk barndom og hendes vej mod et mere klarsynet om end ikke afklaret forhold til forældrene. Hovedpersonen Emma møder vi i Lissabon hvor hun har fremlejet en lejlighed af fotografen Karl; hun er konservatoruddannet, gravid og rejst væk fra barndomskæresten og forældrene. Mellem fotografen og Emma opstår et kærlighedsforhold, og han påtager sig med glæde den vordende faders rolle. Mellem stunderne af ro i den portugisiske sommer, vælder billeder fra barndomshjemmet ved Limfjorden frem for Emma af den leukæmisyge søster Ida, af sorg og angst, af fortielser og af at føle sig afvist af moren. Især forholdet til moren trænger sig på, nu da hun selv skal være mor. Romanen er velskrevet og afbalanceret, med virkelighedstro og vedkommende personer og en miljøskildring der egentlig blot antydes. Bogens spændingsfelt opstår i sammensmeltning mellem fortid og nutid disse små flige der bliver løftet ind til det fortrængte uden der på handlingsplanet sker særlig meget. Det er en afdæmpet psykologisk roman der vil kunne formidles til læsere af f.eks. Marina Cecilie Roné, Lene Bagger og Anne Marie Ejrnæs