Lektørudtalelse
Indscannet version af gammel lektørudtalelse
Bogen består af to dele, en faglitterær og en skønlitterær del. Den faglitterære og mest omfangsrige del indeholder både noget alment stof om skolen og noget konkret om elevrådsarbejdet. Omsidstnævnte findes bl. a. en beskrivelse af forskellige styreformer, som projiceres over på elevrådssituationen, og til sidst belyses LOEs arbejde og målsætning. De vanskelige problemer iovennævnte stof forklares ofte ved hjælp af velvalgte eksempler. I den skønlitterære del, som består af tre scener, belyses nogle af problemstillingerne fra den faglitterære del. - T.W. skriver iforordet, at denne bog ikke er en »på den ene side - og på den anden side«-bog, det er den heller ikke. Den indtager et absolut progressivt standpunkt og har det klare sigte at give eleverne nogleinformationer, der kan give dem større indflydelse på deres egen situation. - T.W. gør tydeligt opmærksom på præmisserne for sine synspunkter og understreger, at eleverne på den enkelte skole måfinde deres egne ben og altsåheller ikke ukritisk overtage denne bogs løsningsmodeller, endelig opfordres eleverne til i samarbejde med de progressive kræfter i såvel lærer- som forældregruppen. -Bogen er logisk opbygget og let læst, skrevet i et mundret dansk. En bog, der er god at få forstand af, og som vil være en fin støtte for eleverne i deres arbejde med elevrådet. Kan læses fra ca.13 år