Lektørudtalelse
Kort om bogen
Indgående og interessant analyse af det seneste danske medieforlig. For særligt interesserede i danske medier og de politiske processer bag dem
Beskrivelse
Christian S. Nissen er, udover at have været generaldirektør i DR i ti år, en af de mest kyndige på medieområdet herhjemme. Han analyserer her det seneste medieforlig fra 2018 under den forrige regering, der blev en meget langstrakt og kompleks politisk affære, der bl.a. førte til de meget omdiskuterede store besparelser til DR. Blandt flere mediepolitiske forskydninger blev de privatejede medier tilgodeset på bekostning af public servicemedierne. Nogle politikere fandt forliget drastisk, andre at det ikke var vidgående nok. CSN beskriver forhandlingsforløbet og de involverede personer og partier indgående
Vurdering
Dansk mediepolitik er kendetegnet ved stigende indflydelse fra det udenlandske mediemarked og at være underlagt bl.a. EU-regulativer. Ikke mindst udenlandske annonceringer og medieøkonomi gør det vanskeligt at regulere danske medier politisk. De forhold belyser CSN også udover at give en interessant og indgående analyse af både det konkrete politiske forhandlingsforløb mellem partier og politikere samt udviklingen på det danske medieområde generelt her og nu
Andre bøger om samme emne
Om mediehistorie og medieudvikling findes den store Dansk mediehistorie (4-binds-udgave) samt Drotners Mediehistorier. En anden ny bog om medieanalyse er Medier og samfund