Lektørudtalelse
Kort om bogen
Denne bog gør op med skolernes tilgang til inklusion og viser veje til at skabe en undervisning, som børn med særlige vanskeligheder kan være en del af og bidrage til. For lærere, pædagoger og alle andre, som arbejder med børn samt for pædagogisk studerende
Beskrivelse
Bogen er bygget op over fire kapitler. Indledningsvis præsenteres og diskuteres emnet historisk. Dernæst fortælles, hvorledes skolen og skolepolitikken er med til at fortrænge inklusionen. Efterfølgende åbner forfatteren op for en ny forståelse af inklusion med udgangspunkt i læreres arbejdsliv. Afslutningsvis diskuteres og vises, hvorledes man kan skabe undervisning, som tilpasser sig børnene i stedet for undervisning, som børnene skal tilpasse sig
Vurdering
Denne bog er et interessant og inspirerende indspark i debatten om inklusion i folkeskolen samt et godt udgangspunkt for at lykkes med inkluderende undervisning
Andre bøger om samme emne
Inklusion har fyldt meget i skoleverdenen siden inklusionsreformen for grundskolerne i 2012. Der er derfor også udgivet mange gode bøger om emnet. Vil du læse mere, kan titlerne Helt almindelig fucked up, Diagnose eller opdragelse?, Deltagelse og forskellighed samt Efter inklusionen anbefales