Lektørudtalelse
Kort om bogen
Bogen giver et bud på en didaktik og pædagogik, der kan klæde eleverne på til at kunne være handlekompetente i en udfordrende tid. Henvender sig til dem, der praktisk og teoretisk beskæftiger sig med unge og uddannelse
Beskrivelse
I bogens første del præsenteres en kortfattet samtidsdiagnose på uddannelsessystemet i en krisetid, og der gives et bud på en begrebsafklaring af ordet handlekompetence, fx med afsnit om personlige egenskaber, erkendemåder og sociale kompetencer. I anden del fokuseres der på at anvise en vej for en didaktik og pædagogik, der fremmer elevers handlekompetence, fx med afsnit om et nyt syn på undervisning og elevernes motivation og en præsentation af forskellige procesværktøjer. I tredje del løftes blikket op på det organisatoriske niveau, hvor der præsenteres forskellige dimensioner, der fremmer elevers handlekompetence, fx ved en kapacitetsopbygning af lærerne
Vurdering
En god bog, der lykkes med at få teori og praksis til at spille sammen. Bogen indeholder mange forskellige tabeller og figurer, der er med til at give overblik og forståelse. Det er værd at fremhæve, at der løbende gennem bogen er farvemarkerede felter med konkrete eksempler, fx eksempler på netværksbrug i undervisningen og et eksempel på elevernes egen temadag
Andre bøger om samme emne
Bogen kan relateres til Praksisfaglighed i skolen, der har fokus på en bedre balance mellem fagenes kundskaber og det levede liv