"14 spil for løst publikum" er en omfattende samling af dramatikerens stykker fra debuten med ”Dværgen der blev væk” (1962) og 25 år frem, til stykket ”Kærlighed uden yller" (1986).
Mange af stykkerne er samfundsrevsende og mere eller mindre absurde. Det mest berømte stykke er det provokerende ”Mayonnaise” (1985), der er en del af den danske kulturkanon.
Jess Ørnsbo (1932-2019) var en dansk digter og dramatiker, som udgav en lang række bøger og skuespil i en grotesk og revsende stil. Han debuterede i 1960 med ”Digte” og kom siden til at stå som repræsentant for konfrontationsdigtningen på linje med Klaus Rifbjerg. Teaterstykkerne findes samlet i ”14 spil for løst publikum” (1987) og ”8 ulige spil” (1998). Blandt de mest kendte digtsamlinger er ”Hjertets søle” (1984) og ”Tidebogen” (1997). Ørnsbo vandt en lang række priser for sit virke, bl.a. Aarestrup Medaljen (1982), Det Danske Akademis Pris (1984) og Danske Dramatikeres Hæderspris (1989). Han var gift med forfatteren Dorrit Willumsen.
Ørnsbos indledning og kommentarer til disse skuespil er med deres udfald mod navngivne teaterdirektører og andre lige ved at være lige så underholdende som spillene -der er i hvert fald sammeportion syre i dem. - Men ellers er de 14 spil, det drejer sig om, næsten Ørnsbos samlede dramatiske produktion til dato nu samlet i hus. Halvdelen af teksterne har været trykt før, halvdelen ikke.Meget har været fremført - andet ikke. Tilsammen tegner bogen Ørnsbos udvikling som dramatisk digter med særkende lige fra starten: rå, næsten brutal i sine virkemidler, med en - ja, man fristestil at sige frådende fantasi, dybtborende, satirisk - og sort, sort, sort. For publikum nok en enten-eller - for nogle en oplevelse, der borer dybt, for andre totalt uspiselig. Men det må stå fast,at skønt Ømsbos skæbne som dramatiker kan ligne en vanskæbne, vil han med sit egenartede talent stå som en helt central digter, når vor tids danske teaterhistorie skal skrives. Og derfor skal dennedramatiskemoppedreng være at finde overalt, hvor man har dramalæsere