INDHOLD
Pædagogik og Almen didaktik: En indledende forståelse
Louise Lottrup og Torben Nørregaard Rasmussen
UNDERVISNINGENS FORMÅL
Skolens formål
Chung Kim
Skolens pædagogiske paradoks
Alexander von Oettingen
Dannelse i skolen
Mette Frederiksen
UNDERVISNINGENS INDHOLD
Om at identificere dannende indhold til undervisning
Stefan Ting Graf
Forskellige kriterier for valg af indhold
Karsten Agergaard
Kernefaglighed
Johannes Fibiger
UNDERVISNINGENS FORM
Fem undervisningsforståelser med konsekvenser for valg af organisations- og arbejdsformer i skolen
Søren Pjengaard
At lære gennem tænkning og handling
Merete Wiberg og Gerd Christensen
Undersøgende undervisning
Ane Qvortrup
UNDERVISNINGENS RELATIONER
Kvalificeret selvbestemmelse, behov og relationer i pædagogik og dannelse
Jan Tønnesvang
Dialogisk undervisning
Marie Neergaard
To relationer i én – En pædagogisk udlægning af relationen mellem lærer og elev
Niels Tange