"Jeg løb rædselsslagen ud af kammeret. Vandet er gået, brusede det gennem mit lille, forvirrede hoved, mens jeg bandt sjalet sammen over brystet. Mor havde set syg ud. Så syg, at jeg et øjeblik troede, at hendes hjerte ville holde op med at slå. Men det var noget om vand, hun snakkede om. Det var efterår, og hele verden var fuld af vand. Det trommede og buldrede på taget."
Krestiane vokser op i et fattigt arbejderhjem i Kristiania i Norge i anden halvdel af 1800-tallet. Hendes liv er som de fleste andre kvinders på denne tid hårdt, brutalt og uretfærdigt, men rummer også glimt af glæde, håb og drømme.
Bogen om Krestiane er baseret på mange fortællinger om rigtige kvindeskæbner fra denne tid, som er overleveret mundtligt i årenes løb. Krestianes liv er en sammenstrikning af disse virkelige kvinders liv og er i den forstand både en spændende roman og et historisk billede på tusindvis af kvindeliv i de norske arbejdermiljøer i sidste halvdel af 1800-tallet.
Torill Thorstad Hauge (1943-2014) blev født i bygden Trysil i Norge. Hun blev uddannet på Statens Håndværks- og Kunstindustriskole og studerede senere etnologi ved Oslo Universitet. Hun har skrevet en lang række populære historiske romaner blandt andre ungdomsromanerne "Den lange rejse" om en ung nordmand, der tager til USA for at gøre lykken og ender med at opleve den forfærdelige borgerkrig.
Ud fra dokumentarisk stof indhentet gennem samtaler med norske arbejderkvinder født 1880-1900 fortælles om en kvindes hårde liv som vaskekone i Kristiania i tiden omkring 1. verdenskrig
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Vand, både som vaskevand, fostervand og i elven, har en central placering i denne dokumentarroman, som er skrevet på grundlag af informationer fra norske kvinder, født mellem 1880 og 1900.Krestiane, som vi følger fra hun er 5 år i 1884 og til hun er blevet 39, er barn af en enlig mor, der forsørger sine 5 børn ved at vaske tøj og skure trapper i det daværende Kristiania. Hunovertager på det nærmeste moderens skæbne og beretningen om et liv, præget af hårdt slid, sult og alt for mange fødsler, fortsætter. K. skildres som et levende menneske, hun har følelser,fantaserer og drømmer. Situationer og steder oplever hun meget detaljeret, og det giver, kombineret med brugen af enkle og stærke symboler samt et smukt sprog, en helstøbt og engagerendefortælling. Via bipersonerne skitseres andre personlighedstyper, nogle med religiøst eller politisk engagement; men for K er der ikke noget valg, alt drejer sig om dagen og vejen. Bogen er godtoversat, trykt med en læservenlig sats og udgivetmed støtte fra Nordisk ministerråd. Som et fint eksempel på social-realisme, vil den kunne læses af mange, både ældre og yngre