Børnepsykolog og forfatter John Aasted Halse gør i 1990 status over samfundets syn på børn og børneopdragelse. Bogen diskuterer den måde, et familieliv som regel er struktureret ved en skarp opdeling mellem skole- og arbejdsdag på den ene side og fritiden og familielivet på den anden. Bogen stiller også spørgsmålstegn ved de forskellige måder at opdrage børn på, og hvilke vilkår børn har i daginstitutioner og folkeskole.
"Kan barndommen vente?" er skrevet i 1990, hvor samfundets syn på børneopdragelse og familieforhold var anderledes end i dag. Det er interessant at se, hvor langt debatten på nogle punkter er kommet siden da, men også hvor mange ting der bliver diskuteret lige så heftigt i dag.
John Aasted Halse (f. 1946) er en dansk børnepsykolog og forfatter. Han har skrevet en lang række bøger om børnepsykologi og børns trivsel. I mange år var John Aasted Halse formand for Børns Vilkår, og han har i øvrigt deltaget flittigt i den offentlige debat om børn og barndom.
Psykologiske, pædagogiske, sociale og politiske aspekter af børns opvækstvilkår i familien, daginstitutionen og skolen
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
John Halse, der er psykolog og forfatter til flere bøger om børns vilkår og folkeskolen, synes at debatten om børn altid ender med en diskussion om økonomi, om os selv som voksne og om devoksnes behov, med andre ord: barndommen kan vente. Formålet med denne bog er at søge at fastholde barnet og barndommen som fokus. Vi voksne - og det er lærere, pædagoger og i høj grad forældrene -skal blive bedre til at acceptere børnene, som de er. Derfor er debatten om børn og en anden børnekarakter ligeså meget en debat om og en analyse af børnenes nære omgivelser: familien, skolen oginstitutionerne. Udover at være et oplæg til debat indeholder bogen også en lang række facts om børnefamilier, institutioner og barndommen generelt, set ud fra psykologiske, sociale, pædagogiske ogpolitiske synspunkter. Forfatteren når vidt omkring: TV og video, ændrede familiestrukturer, faderens rolle, indhold og form i daginstitutioner og skole, forældreløn, nye børnetyper og meget mere,og hele tideninddrages de nyeste undersøgelser. Bogen vil kunne anvendes af studerende på alle slags seminarier, men den vil også med lige så stort udbytte kunne bruges i forældre-, lærer- ogpædagogkredse. Den er skrevet i et forbilledligt klart sprog