Hvad er det for kræfter, der er på spil i den konstante jagt efter lykke, nærvær og mening med livet? Nu’et og ungdommen dyrkes som en religion. Mens nogle mediterer for at lære at være til stede i nu’et, kæmper andre en desperat kamp mod forgængeligheden og urets tikken. I et studie, der stiller skarpt på det moderne menneske, er man taget til Charlottenlund Travbane nord for København for at undersøge forskellige menneskeskæbner: spillefuglene, drømmerne og de, der er brudt sammen.
Jakob Weis (f. 1970) er dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Han debuterede i 1993 med teaterstykket "Noget om Eros" og har siden skrevet manuskripter til film, tv-serier, radio og opera foruden sine mange dramaer. Weis har vundet tre Reumertpriser som Årets dramatiker for stykkerne "Hamlet in absentia" fra 2017, "Udslet Hornsleth" fra 2011 og "Håndbog i overlevelse" fra 2007.
I 2018 sprang Weis ud som manuskriptforfatter med den anmelderroste spillefilm "Den tid på året", som har Paprika Steen, Sofie Gråbøl og Lars Brygmann i hovedrollerne.
Skuespil hvis handling er henlagt til Charlottenlund Travbanes tilskuertribune, hvor vi følger en lille håndfuld mennesker i deres angste jagt på en slags liv og lykke
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Jakob Weis har allerede markeret sig som en af tidens førende dramatikere med stykker som Pelsjægerne, 2002, Ekstrem sport, 2004, og Den førstefødte : apokalypse for en middelklasse, 2005. Hans nye drama har Dronninglund Travbane som scene, i et udsnit af væddeløbstribunen. Her mødes, som de altid gør det, Lille Leo og Emilie Hellerup for at spille, for at have hinanden og for at blive gedigent berusede under løbene. De suppleres af en ny servitrice og af den noget blakkede jetsetter Romeo med stofmisbrug og gæld i et betændt miljø. Romeo sælger en bog til Leo, en bog (stjålet fra biblioteket) om at satse på nu'et, så meget får Leo læst - men personerne gør netop det modsatte. Leo og Emilie er egentlig tiltrukket af hinanden, men det forbliver på travbane-planet, skønt Leo fx forsøger med et tilbud om mini-cruise og ægte samvær, som ikke modtages og forsvinder i den blå luft, mens Emilie køber sex af Romeo ude på toilettet. Sådan bliver det hele til ingenting, og det fortrængte forbliver uforløst. Leo er dødsmærket, alligevel deltager han i et kapløb mod en hest som underholdning, og det bliver fatalt. Et fint lille spil om hvad der kunne have været det vigtige i livet med flot brug af den specielle kulisse. Anvendeligt som Weis' tidligere spil. Opført denne vinter på Kaleidoskop/K1