Københavns gader er fulde af dekorativ kunst. Man skal blot kigge op ad mange af de ældre femetagers boligblokke. Omkring vinduer, porte og facader er indføjet dekorationer i sandsten eller marmor i alle kunsthistoriens stilarter. Efter ca. 1860 begyndte det store byggeri langs "brogaderne" med femetages boligblokke. Bygherrerne og deres arkitekter ville give blokkens facader særpræg for at få udlejet lejlighederne og tage en højere husleje. I 1870’erne var pynten mest gotik, 1880’erne fyldig barok, efter 1900 i den farverige Skønvirkestil. Fra ca. 1914 kom funkisstilen, funktionalismen, og dermed forsvandt næsten al dekoration fra nye boligbyggerier.
"Pynt på gesimsen. Facader på københavnsk etagebyggeri 1860-1920" udkom oprindeligt i 1983.
Kristian Hvidt (f. 1929) er en dansk historiker, tidligere Folketingets bibliotekar og arkivar. Han har skrevet bøger om dansk historie i 1800- og 1900-tallet med hovedvægt på den politiske og sociale udvikling, blandt andet om oversøisk udvandring og om det danske folkestyres udvikling i bred forstand. Hertil kommer en række biografier over ledende politikere og litterater. I ti år var Kristian Hvidt forstander for Det kongelige danske Selskab for Fædrelandets Historie. I perioden 1962 til 2006 anmeldte han historisk litteratur i Berlingske Tidende. Han er ridder af 1. grad af Dannebrogsordenen.
Bogen omhandler perioden fra 1860-1920. En tid, der arkitektonisk var præget af indtryk fra tidligere stilperioder, men hvor det industrialiserede byggeri nu gjorde det muligt også at give borgerskabet overklassens tidligere privilegier hvad angår udsmykning af boliger, både indvendigt og udvendigt. Det var nu muligt at masseproducere stuk og ornamenter i alle mulige former. Med København som eksempel og med særlig vægt på dekorationen af husene, dens funktion og stil inden for de enkelte årtier i perioden, gennemgås byens udvikling, dens forbilleder og dens ambitiøse arkitekter, der havde drømmen om at gøre København til en europæisk storby. Bogen giver mange oplysninger om detaljer i byens historiske og sociale udvikling, men der er mange gentagelser, og teksten er flere steder ikke særlig præcis. Andreas Trier-Mørch har ill. med fotos, der glimrende viser tidens forlorne stil. Der findes ingen tidligere udgivelser om emnet omhandlende den samme periode, hvorfor bogen er etlettilgængeligt supplement til de allerede foreliggende sammenfattende arkitekturhistoriske beskrivelser bl.a. omhandlende København og perioden