"Lutter øre" er en samling af Soyas hørespil udvalgt af forfatteren selv. Hørespillene er udplukket fra en periode på 35 år og viser tydeligt Soyas imponerende udvikling inden for genren, som han må siges at være mester inden for. Samlingen indeholder blandt andre "200.000" fra 1932, "Den stærkeste" fra 1935, "Vi som er to" fra 1952, "Pariserhjulet" fra 1961 og som det seneste "Statuen" fra 1968.
Carl Erik Martin Soya (1896-1983) var en dansk forfatter og dramatiker, der skrev en perlerække af skuespil og romaner, som vandt stor popularitet hos publikum såvel som anmeldere. Soya var en stor satiriker og samfundsrevser, og med sin revykomedie "Umbabumba skrifter forfatning" fra 1935 udstillede han gennem det fiktive afrikanske land Umbabumba nazisternes angreb på demokratiet i 1930‘erne. Stykkets egen skæbne kom til at understrege, at også den danske ytringsfrihed var under pres, da den danske regering under pres fra Tyskland tog stykket af plakaten, inden det nåede at få premiere.
Soya var en af de største og mest produktive danske forfattere i det tyvende århundrede, og han blev i løbet af sit liv hædret med en lang række priser og legater.
Soyas forhold til Danmarks Radio har ikke altid været lydefrit, men det forhindrer ikke, at han har lavet gode hørespil, kontante og effektive. Desværre har man i dette bind taget for mange med. De tidlige er utroligt dårlige, familien Hansen er næsten at foretrække. Det var i radioens barndom osv. - indrømmet - men der blev lavet bedre ting, også den gang. Men så skal det også siges, at der er meget fine spil med i klassikeren »Lille far Skildpadde« og den vejer meget grus op, »Spil, Lily, spil« husker man også for det gode. Naturligvis skal bibliotekerne da anskaffe disse hørespil i bogform, Soya er en betydelig dramatiker, men det har altid været hans skæbne at gøre sig dårligt på tryk. Meget blir groft og firkantet, indtil en scenisk version bløder det op. Soyas fortale er privatpersonlig, sjusket og grænser til perfidi