Georg Metz’ noveller tegner et bidende satirisk portræt af Danmark efter anden verdenskrig. Velfærdsstaten blusser for alvor op, og borgerligheden strammer grebet i befolkningen, mens det danske samfund vokser og forandrer sig. Alligevel forbliver meget det samme, hvilket vi ser, mens novellerne springer rundt i årtierne mellem krigens afslutning i 1945 og det nye årtusind.
Georg Metz (født 22. december 1945) er en prisbelønnet dansk journalist, redaktør, kommentator, forfatter og foredragsholder.rnGeorg Metz har en lang journalistisk karriere bag sig, hvor han blandt andet har været vært på TV-Avisen på DR og chefredaktør på Dagbladet Information.
Noveller som humoristisk og satirisk spidder den danske borgerlighed og velfærdsstaten efter 2. verdenskrig
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Georg Metz' nye noveller portrætterer livet i Danmark gennem sidste halvdel af 1900-tallet, fra efterkrigstid og varemangel over velstandsboom og ungdomsoprør i 1960-erne til 1990-ernes diskussioner over et veldækket bord om indvandring og velfærdsmodeller. Han skriver godt, ingen tvivl om det, men sprog og stil minder mere om causeri eller essay, og derfor bliver novellerne ikke altid forløst som fiktion. De bedste af fortællingerne har præg af erindret barndom, hvor synsvinklen ligger hos store drenge. De handler om forholdet til store søstre, der lige pludselig bliver så voksne, eller om den første forelskelse i en smuk, brunøjet pige, som man bliver helt svimmel af at holde i hånden. Andre af novellerne er satiriske billeder af livet i hovedstad og provins eller på arbejdspladser, hvor Metz' sylespidse, satiriske vid får frit spillerum. Her er vi for eksempel med et kamerahold på optagelse i en mellemstor stationsby eller til medarbejdersamtale i management-kulturen med al dens hule retorik. Georg Metz' tidligere fortællinger Gensyn i mørke, 2001 har haft rigtig flotte udlånstal sammenlignet med de fleste andre novellesamlinger