Er det muligt at give en endegyldig opskrift på et hit – en hitskabelon? Er hittet den gode melodi, den rigtige tekst og et stærkt udtryk i skøn forening, eller er det blot resultatet af kalkuleret mediemanipulation, massive salgskampagner og simpel hype-værdi?
I "Hitskabelonen" giver Henrik Marstal og Morten Jaeger ikke blot et kvalificeret bud på, hvad et hit er, men også på hvorfor pophittet af i dag er underlagt en stærk ensretning, der modarbejder den kulturelle mangfoldighed. Bogen går bag kulisserne, afslører hittets manipulerende virkemidler og ser nærmere på interessekonflikterne mellem medier, musikere og pladeselskaber. Alt sammen suppleret med virkelige historier fra den danske og udenlandske musikscene.
Henrik Marstal (f. 1966) har det meste af sit liv arbejdet inden for musikkens verden. Han har både komponeret og produceret musik og desuden udgivet flere fagbøger om musik. Marstal bloggede i 2012-2013 for Information og har siden 2014 blogget for Politiken. Han har været medlem af Statens Kunstfond (2005-2007), været sagkyndig for Nordisk Kulturfond (2010-2012) og har siden 2016 været medlem af Kulturministeriets Forskningsudvalg.
Morten Jaeger er musiker og cand.mag. i musikvidenskab og dramaturgi. Han har komponeret og produceret musik til både teater og film. Morten Jaeger underviser på Rytmisk Musikkonservatoriums Music Managements-uddannelse samt på Københavns Universitet.
En kritisk analyse af den måde hvorpå popmusik produceres og anvendes
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Denne bog er en uhyre grundig gennemgang af popmusikkens rødder, organisation, opbygning, markedsføring, virkning, krise og fremtid. Forfatterne er hhv. magister og cand. mag. i musikvidenskab og er også begge musikere. Med hovedsagelig sociologisk tilgang får de gradvist skåret popmusikken ind til benet: hvad er et hit, hvordan ser det ud og hvordan laver man det? Vinklen er hovedsageligt kritisk, men bygger loyalt på branchens egne vilkår, og først i afslutningskapitlet kommer undertitlens kampgejst frem, idet de opstiller 6 krav/idéer til musikmagere og -formidlere, der kan få hitmusikken ud af skabelonens hængedynd og dermed også anvise en vej ud af den del af musikindustriens krise, der er selvforskyldt. Bogen er nok den eneste bog på det danske marked, der tager popmusikken alvorlig i en grundig behandling. Niveauet er højt og målgruppen er ud over musikindustriens folk musikstuderende, men også en større skriftlig opgave på mellemuddannelsernes højniveau kan få inspiration her. Bogen afsluttes med en omfattende litteraturliste