INDHOLD
HVORFOR FOKUSERE PÅ KREATIVITET?
1. Hvorfor så optaget af at styrke kreativiteten i skolen?
Anne Littauer
Anja Andersen, professor i astrofysik: KORTTEKST
2. Hvad er et kreativt menneske?
Jørgen Lyhne
Bo Stjerne Thomsen, chefrådgiver for Leg og læring i LEGO: KORTTEKST
3. Hvorfor har vi brug for kreativitet? Ti myter om kreativitet i uddannelse
Tatiana Chemi
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen: KORTTEKST
4. Den kreative skole
Kim Boye Holt
5. Den kreative sektor
Elsebeth Gerner Nielsen
HVAD ER KREATIVITET, OG KAN KREATIVITET LÆRES?
6. Hvad er kreativitet, og hvilke pædagogiske konsekvenser har forskellige kreativitetsopfattelser?
Lene Tanggaard
Kresten Schultz-Jørgensen, direktør og stifter af kommunikationshuset Oxymoron: KORTTEKST
7. Hvad vil det sige at arbejde kreativt?
Kirsten Drotner
8. Kreativitet som humor og dannelse
Lars Geer Hammershøj
Bjørn Nørgaard, Professor, billedhugger: KORTTEKST
9. En mere kreativ læreruddannelse – hvorfor og hvordan?
Lise Sandahl Matthisson
EKSEMPLER PÅ AT ARBEJDE KREATIVT I SKOLEN
10. At læse med sanserne forrest: Kreativitet i litteraturundervisningen
Ayoe Quist Henkel
11. Kreativitet i og med naturfag
Helle Houkjær
Karen Marie Ørsted, sangskriver / performer under kunstnernavnet MØ: KORTTEKST
12. Hvad sker der med mit hus, hvis der kommer en flodbølge?
Anne Littauer og Grethe Juhl
13. Tværfagligt, tematisk arbejde i udskolingen
Lissie Trier Boye
Jørgen Carlsen, mag. art. i Idéhistorie, tidl. højskoleforstander: KORTTEKST
14. Skæv, skøn og skabende. Hele skolen arbejder med kreativitet og innovation
Lene Hvilsom Larsen