I leger Og jeg elsker jer fordi I leger I ler Og jeg elsker jer fordi I ler
Forunderligt sikre fører I jer på denne mark. Mærkeligt meget ved I jeg læser det i jeres øjne
Å! Bare I vil blive ved med at lege Forhærd jer mod jeres blinde lærere som er i tør nød onde af fattigdom og samvittighed. Forrædere er de
Slå dem snylt på dem stjæl fra dem gør det med elskværdig mine. De vil jeres død
Giv ikke beskedne bidrag til deres bundløse kar. Tager de jer med vold da knus deres hoved i en nattetime
I leger. Og jeg elsker jer fordi I leger legen. Le og græd når I føler den svimlende vægt af dens alvor"
Lige siden Jørgen Gustava Brandt debuterede som digter med "Korn i Pelegs mark" i 1949, har han beriget danskerne med den ene digtsamling efter den anden. "Upraktiske digte" samler nogle af hans bedste og mest karakteristiske digte fra debutsamlingen og det dusin af digtsamlinger, der fulgte i de næste to årtier. Bogen er en god og fyldestgørende introduktion til de første tyve år af Jørgen Gustava Brandts forfatterskab.
Jørgen Gustava Brandt (1929-2006) var en dansk digter og forfatter. I løbet af sin over 50 år lange karriere udgav han et væld af digtsamlinger, novellesamlinger, romaner og essays. Jørgen Gustava Brandt modtog en række prestigiøse legater og priser for sin forfattervirksomhed heriblandt Kritikerprisen, Emil Aarestrup Medaillen og Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.
I Digte i udvalg 1949-62, 1963, som dette udvalg omfatter, men ikke overflødiggør, har JGB en note, hvor han fortæller læseren, at han har komponeret sine digte ind i ny helhed - på tværs af kronologi og digtsamlinger - for at vise en indre udvikling og sammenhæng i forfatterskabet. Noget lignende må tænkes om dette forsøg på at etablere nye indfaldsvinkler på et overstået stof; og det er både forståeligt og legitimt. Imidlertid virker bogen på mig som en kolossal bunke "udstillingsbilleder", hvor det ene ganske tar kraften ud af det næste osv. JGBs digte fordrer af en eller anden grund en statelig typografi, der fremhæver digtenes egne store træk. Sådan er det også i det første udvalg. Men her bevirker mængden og den gnidrede opsætning, at de store digte fra fx Fragment af imorgen kommer til at virke meget mindre end de i virkeligheden er. Det er synd for både læseren og digtene