Den tidligere forsikringsagent Nathan Glass har gennemgået alle behandlingsformer for diagnosen lungekræft og har indstillet sig på en stille afslutning på et - synes han - trist og latterligt liv. Men et tilfældigt møde med nevøen Tom Wood, den flamboyante homoseksuelle Harry Brightmann, den unge smukke Marina Gonzales og andre skæve eksistenser i og omkring Brooklyn Park Slope-kvarteret får handlingen til at eksplodere og personernes skæbner til at flette sig ind i hinanden - mens Nathan Glass skriver videre på sine anekdoter til 'Bogen om menneskelig dårskab' - og spillet om Hotel Eksistens kan begynde.
"Øjeblikkeligt er man fanget ind i denne labyrintiske fortælling ... Riv et par dage ud af kalenderen og tjek ind på Hotel Eksistens sammen med Auster. Det vil du med garanti ikke fortryde." - Henrik Queitsch, Ekstra Bladet
"En af Austers mest livsbekræftende og smukke historier, en kærlighedserklæring til Brooklyns brogede, robuste mangfoldighed og endnu engang en suveræn opvisning i Austers forførende demonstration af tilfældets afgørende indflydelse." - Mogens Damgaard, Fyens Stiftstidende
Fra bogen "Jeg ledte efter et tilfældigt sted at dø. En eller anden anbefalede Brooklyn, så den næste morgen tog jeg derned for at sondere terrænet. Jeg havde ikke været tilbage i seksoghalvtreds år, og jeg kunne intet huske..."
Nathan Glass trækker sig tilbage til Brooklyn for at dø efter en række kræftoperationer, men møder sin nevø og får gennem ham og en række andre personer en ny mission i tilværelsen
Nathan Glass har - måske med held - overstået en række behandlinger mod lungekræft, men beslutter sig alligevel for at dø, når han har fundet et passende sted. Det finder han i Brooklyn, hvor ventetiden fordrives med at nedskrive de tåbeligheder, han selv har lavet eller været vidne til. Hans planer om at stå af forpurres dog da han genfinder sin fortabte nevø, der arbejder hos en gammel homofil antikvitetsboghandler, vikler sin skæbne sammen med en smuk servitrice, en dejlig smykkekunstner med en endnu dejligere mor, nevøens mærkelige datter og hans egen datter, som han kæmper for et bedre forhold til. Selv om det er en typisk Auster-New Yorker-roman er den alligevel meget forskellig fra hans øvrige produktion, først og fremmest ved at være fortalt fuldstændig lige ud af landevejen uden mange kunstneriske reflektioner, kun Nathans skæve hint til læserne, når tingene måske løber lidt langt ud eller bliver for selvfølgelige. Det er en meget morsom, rørende og tankevækkende smuk roman, der bør skaffe Auster en bredere læseskare end de nuværende feinsmeckere