Automobilen var i starten af 1900-tallet ikke noget driftsikkert køretøj, men der var passagerer til ruterne. I 1903 tog C.H. Fuglsang chancen og satte et automobil i rutedrift. Dermed var vores nuværende busruter født.
Forfatteren er journalist og har efter grundig research skrevet bogen om de danske rutebiler fra 1903-2003. De mange private vognmænd, der kørte med ruterne i 1910-30 fik efterhånden hård konkurrence fra DSB og privatbanerne, der også ville have rutebiler. Efter krigen blev en del vognmænd entreprenører for amternes trafikselskaber. I 90'erne skulle alle ruter i licitation, og det betød, at de store udenlandske selskaber som Arriva og Connex udkonkurrerede mange danske selskaber, mens DSB-busserne gik til i Combus-skandalerne. Bogen kan bruges til opgaver om kollektiv trafikpolitik og er selvfølgelig oplagt for alle med interesse for buskørsel og rutebiler. Der er mange fotos, bl.a. taget af Vendeldorf, der er meget bedre til at skrive end fotografere. Litteraturliste og register slutter den nydelige bog, der i udstyr minder om Mogens Damkiers bilhistoriske bøger. Det er ganske interessant at læse om, hvordan de mangefarvede rutebiler her i Storkøbenhavn alle endte med at være HT-gule og ejet af udenlandske firmaer, som har sparet en del på driftsudgifterne