I Mogens Wenzel Andreasens historiske roman Ungdom og galskab følger vi to komponister, der på hver deres måde har haft stor indflydelse på den danske musikhistorie. Efter at være blevet landsforvist fra Sverige ankommer den franske komponist Edouard Du Puy i 1799 til København, hvor han får arbejde på Det kongelige teater og indleder den ene affære efter den anden. I København bor også den tungsindige komponist Weyse, som arbejder som organist i Den reformerte kirke, og som inden længe forelsker sig hovedkulds i en af sine elever velhaverdatteren Julie. Du Puys energiske livsglæde og Weyses melankolske og romantiske tilgang til livet tegner sammen et præcist og lyslevende portræt af Guldalderens København.
Mogens Wenzel Andreasen er oprindeligt uddannet lærer, men efter at have undervist i nogle år videreuddannede han sig til cand.pæd. i musikvidenskab og blev redaktør på Politikens forlag. Han debuterede som forfatter i 1967 og har sidenhen udgivet både romaner og fagbøger om musik. Wenzel Andreasen har desuden været leder af Forlaget Artia, hvor han selv har fået udgivet en del af sine bøger.
Historisk roman om komponisterne Edouard Du Puy (ca. 1770-1822) og Christoph Ernst Friederich Weyse (1774-1842) i guldalderens København
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Historisk roman om de to komponister Du Puy og Weyse i guldalderens København. Den franske komponist og kvindebedårer Du Puy ankommer til København i 1799 efter at være blevet forvist fra Stockholm. Også i Danmark bliver han hurtigt folkekær på teatret og i selskabslivet, og kvinder lægger han ned på stribe. Han finder sig en passende hustru, men har også bekendtskaber til anden side, bl.a. prinsesse Charlotte Frederikke, hvilket får fatale følger. Helt modsat livstykket Du Puy er den unge organist og komponist Weyse, som er lidt af en træmand. Han forelsker sig i en skønjomfru, men da hun giver ham en kurv, indstiller han i en årrække sine kompositioner. Handlingen veksler mellem de to komponister, som en gang imellem krydser hinandens veje. Romanen giver et indtryk af datidens København med dens borgerskab, musikliv og krige mod England, men personligt er jeg ikke fri for at finde den en smule kedsommelig med de mange detaljer, og den er noget stiv i personskildringen. Andre kan have en anden opfattelse og målgruppen er at finde blandt læsere af historiske og/eller biografiske romaner. Forside med ovale portrætter af de to komponister med et nodeark som baggrund