Skolens opgave er at undervise eleverne, så de udvikler sig fagligt og personligt, udnytter egne potentialer bedst muligt og bliver integreret i samfundet. Men hvilke udfordringer stiller det senmoderne samfund skolen over for? Hvordan kan lærerne arbejde med fællesskabet og individet i en tid præget af stadig større individualisering? Hvad betyder nyere psykologisk viden om læreprocesser for undervisningens tilrettelæggelse? Hvad skal didaktikken bruges til i lærernes fortsatte professionalisering? Findes der en individualitetsdidaktik? Hvem skal have indflydelse, når undervisningen planlægges? Hvilke spørgsmål kan stilles til en undervisningsplan?
"Didaktikken og individet – når senmoderne elever skal lære" rejser en række relevante og grundlæggende spørgsmål til undervisningen i skolen i dag – og skitserer mulige svar. Men frem for alt lægger bogen op til at intensivere lærerens didaktiske refleksioner.
Mads Hermansen er dr.pæd. og professor i pædagogisk psykologi på CBS.
Elsebeth Jensen er seminarielektor i didaktik og har tidligere arbejdet som folkeskolelærer seminarielærer.
John Krejsler er ph.d. og lektor ved Institut for Pædagogisk Antropologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.
En revurdering af didaktikken og dannelsesbegrebet i senmoderniteten er hvad der gives af bogens tre forfattere: Mads Hermansen, Elsebeth Jensen og John Krejsler. Det er første gang der gives et samlet overblik over didaktikkens problemer og muligheder i vores individualiserede verden. Forfatterne har meget forskellige tilgange til temaet, men de har gennem tæt dialog formået at skabe en helhed og et overblik som er prisværdigt. Bogen henvender sig først og fremmest til den studerende, men også på lærerværelserne vil den kunne kvalificere både debatten, refleksionen og den praktiske undervisningsplanlægning. Bogens første kapitler af John Krejsler beskriver fordele og ulemper ved en individualitets-didaktik og diskuterer begreberne magt, disciplin og dialog. Mads Hermansen beskriver i tredje kapitel læringsbegrebet ud fra en psykologisk synsvinkel med vægt på det narrative, og Elsebeth Jensen giver i fjerde og femte kapitel et godt overblik over didaktikkens historie og bud på en mulig, konkret senmoderne didaktik. Alle bogens afsnit er forsynet med forslag til diskussioner og overvejelser; disse vil være mest relevante i uddannelsessammenhænge. Bogen rummer indholdsfortegnelse, international litteraturliste og omfattende stikordsregister