Guiden Brænd igennem er skrevet for at give personer med talent, sociale færdigheder og faglige kompetencer mulighed for at vise deres personlige varedeklaration til andre, der derefter kan beslutte, om de vil drage nytte af den. Talent vil frem, men uden de rigtige værktøjer og den rette timing kan det være svært i den globale landsby, hvor trængslen på markedspladsen bliver større og større. Vores forudsætninger er ved at være så ens, at det, der adskiller os mest, er vores personlighed. I fremtiden vil netop personligheden ofte spille en vigtigere rolle end de faglige kompetencer. I hvert fald hvis vi hører til den gruppe, der har besluttet sig for at gøre lederkarriere. Guiden er en sammenfattet og opdateret udgave af Personlig branding, der udkom på Børsens Forlag i 2004. Den handler om, hvordan personer med karriereambitioner kan indfri dem professionelt ved at anvende personlig branding. Som sådan er der et strategisk fokus, men det er hverken bogens eller forfatterens udgangspunkt, at man kommer længst ved at agere strategisk over for alle mennesker til enhver tid.
Forfatteren, der er strategisk ledelsesrådgiver, skrev i 2004 bogen Personlig branding. Denne lille efterfølger udkommer i Børsens meget brugbare serie Kort til viden, og den er i sagens natur mindre omfattende og mere overskuelig. Det er en kort, koncentreret og præcis indføring. Hvis man har talent og noget på hjerte, som man gerne vil frem med, noget man gerne vil skabe sig kontakter og karriere på, så gælder det om at have værktøjerne og metoderne til at skabe positiv opmærksomhed hos de relevante personer. Personlig branding handler i høj grad om, at man finder sin egen identitet. Netop dette indleder forfatteren med et afsnit om, efterfulgt af en øvelse man selv kan lave. Man skal også afklare sine ressourcer og sørge for at have nogle, man kan sparre med. Den sidste halvdel af bogen giver en god gennemgang af alle de midler, man kan bruge for at gøre opmærksom på sig selv: Pressen, de forskellige medier, foredrag, firmasport osv. Bogen er fin til at give den første introduktion til et emne, der kan virke lidt kunstigt og smart; men som jo i virkeligheden er blevet brugt overalt og til alle tider, også før begrebet blev kaldt branding. Bogen kan læses af enhver, der ønsker at gøre opmærksom på sig selv i erhvervsmæssig sammenhæng