Det er en solrig sommerdag i Danmark. Forlæggeren Lars Hede og hans kone Anne har sommerhus ved vandet. Familien omfatter i øvrigt en 5-årig datter, Sara, og 12-årige Amalie, Lars’ datter fra et tidligere ægteskab. Familien Hede har gæster: Lars’ 82-årige mor og den midaldrende forfatter Julius, som Lars har inviteret på landet for at fortælle, at han alligevel ikke skal på forsiden af forlagets katalog. Senere på eftermiddagen støder endnu en gæst til. Det er den afghanske flygtning Naseema, som har været udsat for tortur i sit hjemland. Romanen bevæger sig ind og ud af personernes tanker og følelser. Julius raser i sit indre over, at Lars kalder hans bog et ”produkt”, mens forlæggeren i sit stille sind ønsker, at forfatteren dog bare ville skrive en helt almindelig salgbar roman. Anne har svært ved at holde Amalie ud, og Naseema føler sig omklamret af Annes godhed. I løbet af dagen viser det sig igen og igen, hvor svært mennesker kan have ved at leve sammen og finde sig i hinanden. Men der er også nogle, som kommer tættere på hinanden, end de var ved bogens begyndelse.
”Kærlig og ironisk, munter og alvorlig komedie om 'den lykkelige familie'.”
- Information
Den ikke mere så sælgende forfatter Julius er på sommerhusbesøg hos sin forlægger og hans familie. På overfladen idyl, men mange små sprækker giver et betydelig mere nuanceret billede
Anmeldelse af: I familiens skød af Christina Hesselholdt
Det kan være ensomt og smertefuldt at leve i en familie – "som at bide i sølvpapir". En gyngende pige i en blomstret sommerkjole. Romanens forside anslår bogens stemning, som emmer af lun og dvask som...
I forhold til forfatterens tidligste (punkt)romaner, er der en helt eksplicit sammenhængende historien i bogen. Men forfatteren bekender sig stadig til, som bogens midaldrende forfatter, Julius, udtrykker det: "... at undgå ørkener, disse endeløse strækninger, hvis eneste formål er at forbinde vigtige poster i fortællingen". Historien bindes således ikke sammen af fortællende "strækninger", læseren bringes fra ét punkt til det næste ved at glide fra én persons synspunkt og tanker til den næste person. Persongalleriet består af forlægger Lars Hede, hans kone Anne og deres fælles barn. Annes papdatter, Amalie, Lars's gamle mor og den ikke mere så sælgende forfatter, Julius, er alle gæster i familien Hedes sommerhus ved en fjord et sted i Danmark. Idyllen brydes dog af og til på diskret vis. En udsultet ræv, hunden, som Amalie tvinger sure citroner i, kaniner der dør. Og ikke mindst den afghanske flygtning, Naseema, som har været udsat for tortur, og som føler sig halvkvalt under Annes kærlige vinger, mens hun venter på afgørelsen om hvorvidt hun kan blive i Danmark. Historien handler (naturligvis) om forholdet mellem virkelighed og prosa; et par indskudte forfatter-paranteser, minder os om, at dette her altså er fiktion. Romanen er en litterær og kompositorisk nydelse, men historien besidder desuden et drive, som gør den interessant for andre end litterære feinschmeckere